10 musthaves voor een goede e-learning

- Albert Goldsteen

Het is wellicht een open deur, maar een goede e-learning draagt bij aan talentontwikkeling en maakt de eindgebruiker in essentie elke dag een beetje beter. Door het leren leuk te maken en het belang te laten voelen, zal de eindgebruiker in beweging komen. Hoe je dit doet?

Lees het hier, in deze ‘10 musthaves’ voor de ontwikkeling van jouw e-learning.

1. De eindgebruiker krijgt zin en energie om te leren
De e-learning is in vormgeving meteen uitnodigend. Het straalt, het is fris en hedendaags.

2. De e-learning heeft iets innovatiefs en nieuws
Stilstaan en hetzelfde trucje uitvoeren is saai. Elke ervaring moet dus een verbetering zijn ten opzichte van de vorige e-learning.

3. De eindgebruiker geeft de e-learning een 9
‘Make your client your biggest fan’. Het moet niet zo zijn dat alleen de klant en de maker de e-learning een 9 geven. Als het niet gebruikt wordt, is alle moeite voor niets. We willen de eindgebruiker inspireren en in beweging zetten.

4. De e-learning is logisch
Hoe vervelend is een bordspel met 20 pagina’s handleiding? Je doorloopt ze waarschijnlijk niet en start meteen. De e-learning moet daarom intuïtief zijn. Het moet logisch in elkaar zitten, zodat het van begin tot eind gemakkelijk te doorlopen is.

5. De eindgebruiker weet ‘waarom’ hij het doet
Een professional gaat aan de slag wanneer hij het nut inziet van dat wat hij gaat doen. Wij zorgen ervoor dat de eindgebruiker de urgentie voelt en weet waarom de e-learning nuttig is.

6. Het is meteen duidelijk waar de e-learning voor is of over gaat
Een boek zonder kaft en inhoudsopgave zal minder snel gelezen worden, omdat het niet duidelijk is waar ‘het’ over gaat. Dit geldt ook voor een e-learning.

7. Een goede e-learning moet je continu verder brengen
Leren kan altijd en overal. Een e-learning moet je continu verder brengen. Door een e-learning in verschillende jasjes te gieten, zoals een app of website, kan de eindgebruiker kort kennis opdoen en toepassen in de praktijk.

8. Het verhaal sluit aan op de eindgebruiker
Bij de juiste content hoort de juiste context. Een goede e-learning is afgestemd op de doelgroep en de context waarin de doelgroep werkt.

9. Er zijn geen afhakers door dynamiek in leerstijlen en werkvormen
Geef een doener een handleiding en geef een denker een gereedschapskist. De kans dat ze gefrustreerd raken is vrij groot. Een goede e-learning sluit aan op verschillende leerstijlen.

10. De eindgebruiker is in controle, maar krijgt duidelijke hulp om zijn weg te vinden
Op vakantie met een georganiseerde busreis of tot op de laatste minuut niet weten waar de reis heen gaat? Een goede e-learning is ingericht op een diversiteit aan leerroutes. Er is altijd persoonlijk advies en begeleiding aanwezig, maar het is aan de eindgebruiker om het pad te volgen wat past bij zijn leercurve.

Delen via:

Verder praten over dit onderwerp?

Neem contact op met Albert Goldsteen albert@goudvisie.nl of bel 06 81804220

Gerelateerde publicaties