Serieus Spelen – 5 redenen om meer te spelen in organisaties

- Bram Roggeveen

Stel je voor. Je wilt een verandering of ontwikkeling starten in je team of organisatie. Je collega’s zijn unaniem enthousiast; iedereen heeft er zin in. Vanaf de start zie je dat mensen lol hebben, dingen uitproberen, dat ze tegen elkaar op concurreren met ‘het beste gedrag’ en elkaar feedback geven. En aan het eind is er een mooi gesprek met elkaar over hoe jullie dit gedrag vaker toe kunnen passen in het werk.

Te mooi om waar te zijn? En toch kan het. Door meer spelende elementen toe te voegen in ons werk en alle pogingen om ons werk ‘beter’ te doen.

In organisaties speel je niet
Wie zijn wij? Wij zijn Bram en Albert. Spelfanaten, maar vooral gefascineerd door de kracht van gaming bij leren, ontwikkelen en veranderen. De gangbare terminologie is ‘serious gaming’. Serieuze thema’s aanpakken door en tijdens het spelen. Want het spelelement zorgt ervoor dat we ergens vol voor gaan. Of je nou de opportunist bent die altijd all-in gaat, de tacticus die rustig afwacht totdat de ander een fout maakt of de persoon die koste wat kost wil winnen. En in wat je speelt kan je (bewust en onbewust) met hele serieuze zaken bezig zijn. Een gouden combinatie.

Onze vijf redenen om meer te spelen in organisaties …

5 redenen om meer te spelen

1. Minder hoofd, meer DOEN
Als het om veranderen gaat zijn we vaak geneigd (rationeel) te bespreken wat er anders moet. Terwijl wat je zegt dat je belangrijk vindt en wat je werkelijk in de praktijk doet niet altijd hetzelfde is (Argyris). Zeker als het spannend is. Er gaat pas verandering plaatsvinden als we het ook gaan doen en je hebt pas iets nieuws geleerd als je het in de praktijk kan brengen. Gaming gaat daarom over ervaren en vooral veel doen. Het continu uitnodigen gedrag te proberen en te doen. Bijkomend voordeel is dat door te doen je veel beter ziet waar het nog aan schort, maar ook dat sommige angsten die in het hoofd leven in de praktijk helemaal niet werkelijkheid worden.

Expeditie escaperoom is bijvoorbeeld een serious game om eerst te ervaren hoe jullie nu samenwerken en vervolgens het goede gesprek met elkaar te voeren wat daarin beter kan. Je hebt dan perfecte reallife input voor het gesprek over (bijvoorbeeld) je observatie dat je elkaar niet aanspreekt… Je ZIET wat er gebeurt in plaats van dat je gaat praten over wat ieders ervaring is vermengd met wat ze zouden willen dat er zou gebeuren.

2. Do the WORK
Trainingen, heidagen, themabijeenkomsten worden door deelnemers snel gezien als ‘ander werk’. Leren wordt dan al snel gezien als iets wat je naast je werk doet. En begrijp ons goed, er is niets mis met dit soort sessies. De kracht van serious gaming is echter dat je net als trainingen en heidagen even afstand kan nemen van het dagelijks werk. Maar dat de game wel volledig opgebouwd kan worden met ingrediënten uit jouw werkpraktijk. Of zelfs gespeeld kan worden in je dagelijkse praktijk. Je stimuleert deelnemers het gewenste heidag-gedrag in het normale werk te integreren.

Feedback-the-Challenge is een serious game die we hebben ontwikkeld omdat we gek werden van het verschil van gedrag in trainingen en wat mensen er in hun praktijk werkelijk van toepaste. Daarom hebben we deze challenge gemaakt waarin je veelal in je eigen werk met de materie aan de slag gaat en het zo integreert in de manier van werken en omgaan met elkaar.

3. Serieuze fun!
Een spel geeft plezier en ruimte om creatief te zijn. Het daagt je uit dingen te proberen. Je maakt de ruimte om grenzen te verleggen, en als je dat gedaan hebt waarom zou je het dan ‘in het echie’ niet ook doen? Een leuke ervaring maken je mind en je lijf meer bereid om dit nog eens te doen. Zeker als je de verbinding weet te leggen met het echte werk en de omgeving. Om de omgeving zo in te richten dat het hebben van plezier, creativiteit en te experimenteren mogelijk wordt gemaakt en beloond wordt.

4. Je begint bij B
In een verander- en ontwikkelproces ga je veelal van A naar B. In het ontwerp van een game kun je direct starten met het gedrag wat bij B hoort. Door datgene wat je wilt bereiken centraal te stellen en in de game te belonen. Is het versterken van samenwerking tussen verschillende disciplines een doel? In de game kan je gemixte teams maken, beloon je het als samenwerking getoont wordt en kan je opdrachten toevoegen die alleen op te lossen zijn door die gewenste samenwerking. Op die manier ben je meteen bezig met het gedrag van B. In de game maak je (gedrag) belangrijk wat je belangrijk vindt. Bovendien geeft het je de kans om verschillende belangen, invalshoeken en consequenties van het geheel (B) te laten ervaren.

In de digitale veiligheidsgame die wij ontwikkelden voor één van onze klanten kom je als professional binnen in een wereld waarin jij beoordeeld wordt op de mate waarin jij het gewenste ‘veiligheidsgedrag’ laat zien. Je krijgt dus directe feedback en beloning op jouw gedrag!

5. In your face
Een game is een directe spiegel aan deelnemers van het eigen gedrag en het teamgedrag. Omdat je snel in normaal gedrag vervalt en dit meteen zichtbaar is voor iedereen. Net als bij het gebruik van videoanalyses bij sporten gaat de discussie dan niet over of iemand iets wel of niet gedaan heeft, dat is een gegeven. Het gesprek gaat veel meer over wat we allemaal hebben zien gebeuren en wat we daarvan vinden of wat maakte dat dit gebeurde. Voor de deelnemers is ook veel duidelijker een verband te zien tussen eigen handelen en de consequenties daarvan. Een cruciaal onderdeel in leren.

Doen en ervaren

Je leest het. Wij zijn fan van serieus spelen. Het is onze missie om spelen in organisaties de gewoonste zaak van de wereld te maken. Niet te lang praten over hoe de ideale situatie eruit zou zien of waarom het gaat zoals het gaat, maar door het spel verleidt worden om te gaan doen en ervaren. En dat kan je perfect combineren met andere interventies als trainingen (om iets te verbeteren), intervisie (om beter te achterhalen waarom je doet wat je doet) en goede gesprekken (over dingen die besproken moeten worden).

In onze volgende blog nemen we je mee in het ontwerpproces van een van onze games en leggen je uit hoe je een vraagstuk kunt gamificeren.

PS Kom je naar ons webinar “Kennismaken met Serious Gaming”? Hier laten Bram en Albert je ervaren wat serious gaming kan betekenen voor jouw vraagstuk en jouw organisatie. Meld je hier aan.

Delen via:

Verder praten?

Neem contact op met Bram Roggeveen bram@goudvisie.nl of bel 06 22194163

Gerelateerde publicaties