Effectief feedback geven op de werkvloer
‘Op elke werkvloer waar mensen met elkaar samenwerken is feedback geven en ontvangen een belangrijk onderdeel van de communicatie’. Feedback geven gaat echter over veel meer; goed luisteren, aannames, elkaars kwaliteiten en valkuilen, maar ook alle dingen die niet uitgesproken worden zijn van belang. Dit heb ik zelf recent mogen ervaren; samen met het team speelden we onze eigen serious game Feedback-the-Challenge.
Let’s play
Onze eigen spellen spelen en toepassen vind ik, als conceptontwikkelaar, leuk en belangrijk. Je ziet namelijk meteen hoe een spel uitpakt in de praktijk en wat wel/niet werkt. Ik had daarom ook meteen zin om Feedback-the-challenge te gaan spelen. Ik vind het belangrijk om in een samenwerking goede feedback te kunnen geven én te kunnen ontvangen, maar ik vond het ook spannend. Heel spannend. Ik kan redelijk conflictmijdend handelen en het aanspreken van collega’s is zeker niet iets waarin ik uitblink. Sterker nog, ik word al nerveus als ik denk dat ik iemand moet gaan aanspreken.
Gedachten als “Straks vindt die persoon me niet meer aardig” of “Wie ben ik nou om dit te vinden” spoken dan al gauw door mijn hoofd. Je kunt je voorstellen dat ik daarom best nerveus was toen we gingen starten met de eerste sessie.
Aan de slag
In Feedback-the-Challenge ga je aan de slag met het integreren van feedback geven en aanspreken in jouw dagelijks werk door middel van opdrachten die je op en in het werk doet. Ik deel met jullie 2 voorbeelden van opdrachten die me zijn bijgebleven of veel indruk hebben gemaakt.
Aanspreken en aannames
In de opdracht ‘Spannend als het spannend wordt’ uit het thema ‘Onderstroom bespreken’ wordt er gevraagd om terug te denken aan, voor jou, spannende situaties op de werkvloer. Je onderzoekt welke defensieve strategieën je in zulke situaties inzet. Zo kwam ik erachter dat ik vaak de distantieer-strategie toepas; van onderwerpen veranderen of naar algemene observaties gaan. Dit komt omdat ik situaties, die over mezelf gaan, al snel ongemakkelijk vindt.
Het waardevolle van deze opdracht vond ik dat je ook de defensieve strategieën van collega’s leert kennen. Een collega maakt bijvoorbeeld veel grappen in ongemakkelijke situaties, dit herken ik dan ook in onze samenwerking. Doordat we dit te weten zijn gekomen kunnen we er ook meer op letten, maak je minder aannames en kun je elkaar direct aanspreken. Hierdoor is onze samenwerking effectiever geworden maar ben ik zelf ook bewuster wanneer ik me distantieer van een situatie. Zo kom je eerder tot de kern en komen lastige gesprekken eerder op tafel.
"In het begin vond ik de complimentendouche heel ongemakkelijk maar na een tijdje voelde het juist heel fijn en kon ik de complimenten ook beter ontvangen."
Feedback leren ontvangen
Tijdens het game-uurtje (de theoretische en ervaringsgerichte introductie op het thema) van het thema ‘talenten en complimenten’ heeft de complimentendouche veel indruk op mij gemaakt. Het creëren van een omgeving waarin aandacht is voor datgene waar je goed in bent geeft ook ruimte om aandacht te geven aan dat waar je minder goed in bent.
Tijdens de complimentendouche ervaarde ik wat het met me deed als collega’s complimenten gaven. In het begin vond ik het heel ongemakkelijk maar na een tijdje voelde het juist heel fijn en kon ik ze ook beter ontvangen. Deze opdracht heeft er niet alleen voor gezorgd dat ik nu zelf beter ben in het ontvangen van complimenten maar ook dat ik vaker complimenten geef aan collega’s. Door deze fijne sfeer op de werkvloer voel ik ook meer ruimte om me kwetsbaar op te stellen, kan ik beter feedback ontvangen om ook weer feedback te geven.
Hoe kijk ik terug?
Het spelen van Feedback-the-Challenge was, naast een hele leuke tijd met het team, vooral heel leerzaam. De game-uurtjes en de opdrachten hebben mij nog bewuster gemaakt van hoe belangrijk feedback is in de samenwerking met mijn collega’s en vooral wat mijn eigen aandeel hierin eigenlijk is.
Ik heb gelachen om sommige opdrachten, mijn collega’s nog beter leren kennen en zelfs ervaren hoe het is om het spel zelf te begeleiden. Door de opdrachten te doen breng je alles direct in de praktijk en ervaar je ook meteen welk effect het kan hebben. Zo heb ik bijvoorbeeld een collega aangesproken op iets wat hij deed waardoor ik me buitengesloten voelde. Het bespreken van die onderstroom had ik hiervoor niet zo snel durven bespreken.
Feedback-the-Challenge heeft ervoor gezorgd dat we als team beter zijn gaan communiceren waardoor de sfeer op de (online)werkvloer nóg beter is geworden.