Serious gaming

Hoe zorgt serious gaming voor veranderkracht?

Met een serious game creëer je een model van de werkelijkheid (een simulatie). In die simulatie hebben deelnemers de vrijheid om te spelen – overigens binnen een kader van regels. Dit zorgt ervoor dat je voorbij het strategische gesprek en in het nu nieuw gedrag gaat uitproberen. Dat je de gewenste verandering gaat ‘doen’. Daarbij brengt gaming plezier en dat geeft ruimte voor creativiteit en experimenteren. Het daagt je uit dingen te proberen en grenzen te verleggen. En als je dat eenmaal gedaan hebt, waarom dan niet ook in het ‘echt’? Want daar ligt het echte goud.

Serious gaming brengt:

  • Focus | Alles wat aandacht krijgt, groeit. In een game kun je perfect benadrukken wat belangrijk is, door bepaald gedrag te ontlokken en te belichten en/of belonen. Meer focus door serious gaming op het werk. 
  • Spiegel | Een game geeft een directe terugkoppeling naar het resultaat (actie-reactie). Hierdoor kun je meteen een spiegel voorhouden, op gedrag, om hierop te reflecteren, er vervolgens naar te handelen en/of nieuwe oplossingen samen te bedenken. motivatie en gedragsverandering middels gaming.
  • Markeringspunt | De ervaringen van de game worden vaak in de praktijk (soms nog behoorlijk lang erna) teruggehaald van ‘weet je nog …’. Dit zorgt voor bewustzijn en is een haakje om tijdens andere interventies op door te gaan.
  • Plezier en creativiteit | Het spelelement zorgt voor plezier, daagt uit om te experimenteren en prikkelt creativiteit. Plezier en leren met serious gaming.
  • Doen | Een serious game voorkomt dat er alleen wordt gesproken over thema’s; dat je alleen naar je hoofd gaat. Door te doen, probeer je het ook meteen en ontdek je wat (je) kan. 5 inspirerende voorbeelden die beweging creëren

Welke game past bij jouw vraagstuk?

Het maken van een serious game voor een vraagstuk is al snel complex en uitdagend. Gaming experts leggen je dan ook graag uit waarom je dan toch echt een beroep moet doen op hun expertise. Het gamificeren van één vraag kan echter supersimpel zijn. Voeg plezier en een bepaalde spanning/uitdaging aan je interventie toe en je komt al een heel eind. Bij Goudvisie ontwikkelen we zowel maatwerk games als ready-to-play games, welke direct inzetbaar zijn. 

Maatwerk

Een maatwerk game kan in worden gezet in verandertrajecten of op maat worden ontwikkeld voor een los vraagstuk.

  • Bij de ontwikkeling van een maatwerk game werken we nauw samen met de klant. We maken samen helder wat het vraagstuk is, wat opvalt, tegen welke issues jullie aanlopen en welk gedrag je ziet en wat juist niet. We helpen jullie om het vraagstuk naar een ‘hoe-vraag’ te vertalen.
  • Daarna brengen we verschillende perspectieven samen om jullie doelgroep en wenselijk gedrag goed in kaart te brengen.
  • Als deze helder is bepalen we welke ingrediënten de game moet hebben. Wat moeten mensen leren? Welk gesprek mag ontstaan? Welke samenwerking moet er wel of niet komen? Welke patronen worden straks doorbroken en welke versterkt? En dan?
  • We stoppen al onze creativiteit in het concept om vervolgens te gaan testen en ervaren. Eerst doen en dan het gesprek voeren.
  • Vervolgens brainstormen we verder welke creatieve elementen er dienen te worden toegevoegd. Zo zijn onze brainstorms (liefst met de klant) de plek waar alles gezegd en gedroomd moet en kan worden.

En dan? Bouwen, testen, aanscherpen, testen. En dan is het loslaten en is het aan de spelers!
In 6 stappen van vraagstuk naar serious game

Een greep uit onze maatwerk games

Provincie Flevoland kijkt met een serious game naar de toekomst

Samen met het team Strategie, Ruimte & Economie van de Provincie Flevoland hebben collega’s Bram Roggeveen en Suzanne Broekman een spel gemaakt over #Flevoland2050. Met partners uit de provincie is er gewerkt aan 8 verschillende scenario’s die hen helpen na te denken over Flevoland 2050. Lees hier meer over deze game.

Serious Game over Veiligheid bij GMB

Voor GMB ontwikkelde Goudvisie in samenwerking met Goal043 en De Federatie een serious game over veiligheid. Serious gaming zet je aan tot doen en ervaren en dat is exact wat GMB wilde realiseren. In teams van vier personen speel je een digitale game. Je doorloopt in 90 minuten 8 energieke en uitdagende levels. Lees hier meer over deze game.

Digital Challenge: veranderspel met duurzame impact

Toen PostNL het digitale DNA van haar professionals wilde ontwikkelen, hebben we voor hen een Digital Challenge ontwikkeld. Deze challenge voor groepen van 50 tot 200 professionals versterkt hun digitale vaardigheden én team- en leiderschapscompetenties.

Ready-to-play games

De ready-to play games zijn games met bordspellen, werkboeken en scans waarmee je persoonlijk leiderschap, feedback geven en ontvangen, teambuilding, samenwerken en meer leert.

Voor de ontwikkeling van deze games hebben we al onze kennis omtrent veel voorkomende thema’s in organisaties gebundeld. De games zijn inzetbaar voor teams tot 12 personen tijdens 1 of meerdere sessie of beslaan een tijdsbestek van enkele maanden.

Meer weten over serious gaming?

Neem contact op met Bram Roggeveen bram@goudvisie.nl of bel 06 22194163

Gerelateerde publicaties