Het versterken van de pedagogische basis gaat ons helpen bij de problemen van kinderen en jongeren
Het welbevinden van kinderen, jongeren en ouders staat onder druk. Oplossingen die we tot nu toe probeerden, meer professionals en meer jeugdhulp, lijken het tij niet te keren. Daarom is het volgens ons terecht dat er vanuit gemeenten en andere overheidsinstanties, steeds meer aandacht is voor de pedagogische basis. Hoe kunnen we die versterken zodat kinderen, jongeren en ouders een plek hebben waar men samenwerkt en samen ook kan leunen in het opvoeden en opgroeien?
‘Pedagogische Basis Versterken- het Spel’ is ontworpen om de samenwerking tussen alle betrokkenen bij de opvoeding van kinderen te verbeteren. Het biedt een interactieve manier om inzicht te krijgen in en oplossingen te vinden voor uitdagingen in de opvoeding en zorg voor kinderen.
Door middel van een speelse aanpak worden complexe vraagstukken rondom opvoeding en zorg op een toegankelijke manier bespreekbaar gemaakt, wat leidt tot diepgaande en duurzame oplossingen.
Waarom een spel?
Serious gaming biedt een krachtige methode om samenwerking te bevorderen en leerprocessen te versterken. Het gebruik van spelmechanismen zorgt voor:
- Directe actie en interactie: Spelers worden actief betrokken bij het proces, wat leidt tot hogere betrokkenheid.
- Diverse perspectieven: Door in teams te werken, komen verschillende inzichten en ideeën naar voren.
- Motivatie en energie: De speelse elementen en competitie zorgen voor een levendige en energieke sfeer.
- Ervaringsgericht leren: Spelers leren door te doen, wat leidt tot een diepere en langdurigere impact.
Waarom dit spel?
De maatschappelijke druk op kinderen, jongeren en ouders neemt toe, terwijl opvoeden steeds meer een individuele aangelegenheid lijkt te worden. Traditionele methoden schieten vaak tekort in het bieden van duurzame oplossingen, doordat we nog te veel denken in termen van individueel (jeugd)hulpaanbod. Het versterken van de pedagogische basis is daarom essentieel. Er is echt een ander gesprek nodig.
Het spel inspireert om dat andere gesprek te voeren, gericht op het versterken van de pedagogische context rondom kinderen en jongeren.
- Samen na te denken over de huidige pedagogische basis en de rol van (professionele) opvoeders daarin;
- Niet langer de kind-hypothese als uitgangspunt voor beleid: maar juist het versterken van de context rondom kinderen;
- Het benutten van de kracht van gemeenschappen, verkennen wat we minder kunnen doen en gericht op betere samenwerking.
Door het spelen van het spel
- Wordt het duidelijker waar en hoe jullie de pedagogische basis in de regio kunnen versterken, en wat daarbij prioriteit heeft.
- Worden jullie geprikkeld om op nieuwe manieren naar problemen en onderliggende patronen te kijken.
- Ontstaan waardevolle verbindingen die bijdragen aan een sterk netwerk.
Hoe werkt het spel en hoe ziet het eruit?
Dit bordspel daagt teams uit om samen te werken, kritisch na te denken en creatieve oplossingen te vinden. Het spel bestaat uit een groot bord dat centraal in de ruimte wordt geplaatst en is de plek waar teams tegen elkaar strijden. De teams verspreiden zich in de ruimte om opdrachten uit te voeren. De opdrachten zijn gebaseerd op verschillende thema’s die van belang zijn bij het versterken van de pedagogische basis. Bijvoorbeeld contextrijk kijken, samenwerken en het denken vanuit verschillende hypotheses.
Doel van het spel
Het doel van het spel is om, samen met je team, zoveel mogelijk munten te verdienen door opdrachten uit te voeren. Met deze munten zijn op het spelbord ‘Blue Zones’ te creëren. Hoe beter de opdrachten worden uitgevoerd, hoe meer munten het team kan verzamelen en hoe groter hun kans om het spel te winnen. Maar let op! Tijdens het spel kunnen teams ook strategisch spelen en andere teams dwars te zitten.
Inzetbaarheid
Het spel is praktisch toepasbaar en heeft een sterk verbindend karakter. Het speciaal ontworpen spelbord maakt het spel geschikt voor zowel kleine groepen (minimaal 10 deelnemers) als grote groepen (maximaal 60 deelnemers). Dit in combinatie met het gebruik van zowel fysieke als digitale middelen maakt dat het spel veelzijdig inzetbaar en duurzaam in gebruik is. Tevens levert het spel concrete input om later mee aan de slag te gaan.
Wat krijg je als je dit spel koopt?
- Spelbord inclusief dobbelstenen.
- Begeleidershandleiding met daarin:
- Voorbereiding, speluitleg en spelregels;
- QR-code naar de opdrachten;
- QR-code naar de volgende video’s: ‘korte introductie op het spel door Bert Wienen’ en ‘speluitleg door Goudvisie’.
- 10 teamzakken met daarin een heldere instructie, gekleurde munten en een dobbelsteen.
Wat heb je verder nog nodig?
- Max. 2 uur speeltijd;
- Een geschikte, grote ruimte;
- Minimaal 10 en maximaal 60 deelnemers;
- Een goede mix van disciplines denk hierbij aan:
- beleidsmedewerkers;
- wijkmanagers;
- wethouders, raadsleden, bestuurders van instellingen in- en rond de wijken etc.;
- (mede-)opvoeders*
- overige professionals die betrokken zijn bij de pedagogische basis.
- Mobiele telefoon om QR-codes te kunnen scannen.
*We raden sterk aan om deze groep ook uit te nodigen.
Bestel nu!
Kosten van het spel (exclusief lezing van Bert Wienen): € 3999,- exclusief BTW.
Je kunt dit spel zelf spelen of combineren met een lezing van Bert Wienen. In deze lezing zal Bert ingaan op het onderwerp ‘Pedagogische Basis versterken’. Wil je het spel combineren met een lezing? Vraag dan een offerte aan.
Tijdens het bestellen kun je ervoor kiezen het spel te betalen met iDeal of te betalen op factuur. Wanneer je kiest voor betaling op factuur, wordt het spel verzonden zodra de factuur is betaald.
Offerte Spel incl.lezing
Aanvullende opdrachtenset
Goed nieuws! Achter de schermen zijn we bezig met de ontwikkeling van een aanvullende opdrachtenset die gespeeld kan worden door bewoners in de wijk. We verwachten deze in november beschikbaar te stellen. Blijf ons zeker volgen voor de ontwikkeling hiervan.
Kosten voor deze aanvullende opdrachtenset zullen €749,- euro bedragen.