Ouderavondspel

Ondersteuning
30min
vanaf 249
vanaf 10 spelers
Offline

Een andere ouderavond

 ‘Welke afspraken wilt u als ouders met elkaar maken zodat de leerlingen een goed jaar hebben?’ Dit zei een leraar tegen de ouders van de groep tijdens de start van een nieuw schooljaar.

Op deze manier werden de ouders tijdens de ouderavond aangesproken als groep. Een groep waar de leraar het hele jaar op kon terugvallen en bovendien ontstond er, zonder dat de leraar daar iets aan hoefde te doen, vanzelf een gesprek over opvoeden, bijvoorbeeld over hoe om te gaan met mobieltjes.

Om scholen te helpen dit goede voorbeeld te volgen ontwikkelden wij, samen met ouders en leraren, het ouderavondspel. Een spel waar de leraar niet veel werk aan heeft. Het staat klaar als ouders binnenkomen en ouders gaan direct aan de slag. Zodat het écht een gesprek tussen ouders wordt.

“It takes a village to raise a child”

Waarom een spel?

Een ouderavond is gekenmerkt als een moment waar de leraar een uur spreekt of zendt voor een groep ouders. Een spel spelen helpt juist om actief als groep aan de slag te gaan. Het zorgt voor plezier, een fijne sfeer, en door het inzetten van spelelementen kun je bereiken dat er een groepsgevoel ontstaat. Met deze spelelementen zorgen we dat iedere stem van iedere ouder gehoord wordt. De ouderavond gaat van een avond luisteren naar de leraar of mentor van de klas, naar samen elkaar leren kennen, met elkaar in gesprek gaan en zo komen zij tot een nieuwe dynamiek door samen aan iets te hebben gewerkt.

 

Waarom een andere ouderavond?

De kracht van de groep benutten
Ouders komen elkaar tegen op school, maar ontmoeten elkaar nauwelijks. Terwijl het voor kinderen en de leraar helpt als ouders elkaar kennen en er zo aan kunnen bijdragen dat alle leerlingen voelen dat ze erbij horen. Bovendien speelt een groot deel van het groepsproces zich niet alleen af binnen de klas, maar ook erbuiten. Of bijvoorbeeld online. Dan is het nog belangrijker om krachten te bundelen. De ouderavond is vaak de start van het jaar. Als ouders daar als groep aangesproken worden en zich een groep voelen, kan de leraar daar het hele jaar op terugvallen.

Ouders maken zelf afspraken, zonder de leraar
Je herkent het als ouder wel; je kind vertelt over een vriendje of vriendinnetje, maar je kent de ouders helemaal niet. Of je kind vraagt om een mobiel omdat alle andere kinderen er al één hebben. Als ouder voel je; “daar moet ik iets mee, en wat is de reden van die andere ouders dan?” Of als je kind op het voortgezet onderwijs zit en er van alles via apps en social media gedeeld wordt; “ben ik als ouder de enige die dit vreemd vindt?”

Als leraar krijg je deze zaken ook mee, die je moeilijk in jouw positie kunt oplossen. Bijvoorbeeld kinderen die niet worden uitgenodigd voor feestjes, ouders en leerlingen die buiten de groep vallen, en groepapps die buiten school om worden onderhouden. Dit spel zorgt ervoor dat ouders daarover zelf met elkaar afspraken maken.

Inclusief onderwijs
In de ontwikkeling naar inclusief onderwijs wordt het steeds belangrijker om de school als gemeenschap te zien en dus ook ouders als groep aan te spreken in plaats van enkel op hun individuele leerling. Daarbij helpt dit spel waar die vorming van de gemeenschap op een soort natuurlijke manier verloopt.

 

 

Wat levert het spel op?

Ouders maken samen afspraken hoe zij als groep willen functioneren dat jaar.

  • Een groep ouders rondom de klas van dat jaar;
  • Ondersteuning van leraar of de mentor;
  • Een kort gesprek onderling over opvoeden, zodat het voor ouders gedurende het schooljaar makkelijker wordt om elkaar  op te zoeken; 
  • Het geeft de leraar een concrete invulling voor de ouderavond, zonder dat hij of zij zelf  moet invullen of noteren wat de afspraken zijn.

Hoe werkt het spel en hoe ziet het eruit?

Hoe speel je dit spel:
Het spel is zo ontwikkeld dat ouders het zelfstandig kunnen spelen en mooi uitziet dat het uitnodigt om te spelen. De leraar of mentor legt het spel klaar in de ruimte, bijvoorbeeld in de klas. Als de ouders binnenkomen heet de leraar of mentor de ouders welkom en dan loopt het spel als het ware vanzelf. De leraar is er zelf geen onderdeel van.
Het spel kent een aantal grote stukken en is zo ontworpen dat zowel visueel als in tekst helder is wat er moet worden gedaan.

Uitgaves voor: 
Het spel is ontwikkeld voor groep 1/2 (de instroomgroepen, gericht op kennismaking), groep 5/6 (de overgang van de middenbouw naar de bovenbouw) en de eerste klassen van het Voortgezet Onderwijs. Het kan vanzelfsprekend in alle klassen gespeeld worden. Ook kan het gespeeld worden in schoolbrede ouderavonden, bijvoorbeeld rond een IKC.

Nodig om te spelen:
Om het spel te spelen is er ongeveer 35 minuten nodig en doen het liefste alle ouders van de leerlingen in de klas mee. Het minimale aantal deelnemers is 10. Het spel is geheel offline te spelen, heeft een hele simpele en doeltreffende handleiding. Het spel kan gespeeld worden zonder begeleiding.

Prijs:
€249,- ex. btw

Tijdens het bestellen kun je ervoor kiezen het spel te betalen met iDeal of te betalen op factuur. Wanneer je kiest voor betaling op factuur, wordt het spel verzonden zodra de factuur is betaald.

Wil je het spel met meerdere groepen tegelijk spelen? Dan is het aan te raden om meerdere spellen aan te schaffen.

     

    Als school werken aan de pedagogische basis met het ouderavondspel

    Ouders zijn echter niet de enige die een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van kinderen en jongeren. Scholen spelen een cruciale rol in de opvoeding en ontwikkeling van kinderen. Niet alleen het overbrengen van kennis is belangrijk, maar ook het bieden van een veilige en ondersteunende omgeving waar kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen.

    Daarom bieden we jullie nu de kans om verder te werken aan het versterken van de pedagogische basis binnen jullie school of regio, met behulp van het Ouderavondspel!

    Leg samen de basis
    Een sterke pedagogische basis biedt structuur en veiligheid, en helpt kinderen en jongeren om zich optimaal te ontwikkelen. Het gaat hierbij om de samenwerking tussen alle betrokkenen die kinderen een omgeving te bieden hebben waarin zij zich gehoord, gesteund en gemotiveerd voelen, denk aan: 

    • Directeuren van scholen en IKC’s;
    • Zorgcoördinatoren en Intern Begeleiders;
    • Projectleiders ‘Verlengde Schooldag’;
    • Professionals met inclusief onderwijs in de portefeuille.

    Speciaal voor scholen hebben we nu een vragenset ontwikkeld die zich richt op het versterken van de pedagogische basis. Deze versie is bedoeld voor scholen die willen werken aan hun opvoedkundige rol voor kinderen en jongeren. Met deze toegankelijke en laagdrempelige variant helpen we scholen om op een interactieve manier stil te staan bij hun pedagogische verantwoordelijkheid en hoe ze die verder kunnen versterken.

    Ben je in het bezit van een Ouderavondspel?
    Plaats nu jou order voor ‘Werken aan de pedagogische basis’ – de vragenset via de webshop.

    Je ontvangt dan begin november een nieuwe handleiding die je kunt gebruiken bij het Ouderavondspel. Zo kun je het spel opnieuw spelen, met een groep professionals die betrokken zijn bij de opvoeding en ontwikkeling van kinderen met eenvolledig nieuwe set vragen die specifiek gericht zijn op het versterken van de pedagogische basis. 

    Ben je nog niet in het bezit van een ouderavondspel? Je kunt het ouderavondspel inclusief ‘Werken aan de pedagogische basis’ – de vragenset samen aanschaffen. Je betaalt €348,- (exclusief btw) en ontvangt het ouderavondspel + de extra vragenset voor het versterken van de pedagogische basis. Je ontvangt de combinatie half november. 

     

    De totstandkoming van het spel

    Bert Wienen: “Ik ontmoette een leraar die aan het begin van het jaar tijdens de ouderavond de ouders aangesproken had als groep. ‘Ik kan jullie wel vertellen dat op dinsdag de gymtas mee moet en welke rekenmethode we gebruiken, maar dat bent u vergeten als u de klas weer uitloopt. Mijn vraag aan u vandaag is: hoe gaat u als ouders samenwerken om de leerlingen dit jaar een goed jaar te geven?’ De leraar vertelde dat hij het hele jaar profijt had van deze afspraken: ‘ik kon erop terugvallen toen er gepest werd, maar ook toen er wat te vieren was. Bovendien losten ouders zelf zaken op, omdat ze elkaar kenden’. Ik was zo enthousiast en vertel hierover op allerlei plekken en tijdens lezingen. Vaak krijg ik een enthousiaste reactie daarop, maar direct ook de vraag: hoe doe ik dat als leraar? Op die vraag is dit ouderavondbordspel een antwoord.”

    Jayani Masthoff: “Bert kwam bij ons met deze vraag om samenwerking en het ouderavondspel te ontwikkelen, wij hebben veel ervaring met het ontwikkelen van dit soort spellen. Omdat wij weten hoe belangrijk het is dat het ontwikkelen van dit spel alleen kan samen met degenen die het gaan spelen, in dit geval de ouders, heb ik vanaf het begin ingezet op het zo goed mogelijk betrekken van ouders en leraren bij de ontwikkeling van het spel. Dat hebben we ook gedaan. Zo brengen we het idee van Bert en onze creativiteit en ervaring bij elkaar”