Wat is een serious game?

- Suzanne Broekman

Deze persoon is door naar de volgende ronde. Pak 3 fiches. Geef aan wie de winnaar volgens jou is. Bij het noemen van de top 3 krijg je 10 punten. Dit zijn allemaal uitspraken en acties die horen bij gamen. Iets wat steeds meer op de werkvloer voorkomt. 

Een paar jaar geleden werd het woord ‘gamification’ veel gebruikt in werkcontext. Sinds ongeveer twee jaar wordt dat steeds meer vervangen door ‘serious gaming’. Serious gaming is een term die al lang bestaat maar steeds vaker gebruikt wordt om ‘te leren en te ontwikkelen’. Je leert er met het hart. Maar wat is serious gaming nou precies? En waarin verschilt het met gamification? Het volgende schema en de begrippen maken het duidelijk …

Games

Een game is een spel met als primair doel: vermaak. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de familiespellen die in de kast liggen voor een avondje gezelligheid of aan het populaire spel Mario Brothers op de Nintendo. Het is leuk en het heeft een begin en een einde.

Serious games

Een serious game is een game waarbij vermaak niet het eerste doel is. Het eerste doel is iets leren, iets communiceren of inzicht krijgen. Denk hierbij aan games voor een team om tot kernwaarden te komen of een vaardigheid onder de knie te krijgen. Een serious game kan van een grotere meerwaarde zijn dan een oefening of een stuk theorie, omdat het gebruik maakt van vermaak, plezier en vooral van ervaren. Dit zorgt ervoor dat het hoofddoel via een intense beleving bereikt wordt. Bij serious gaming leer en ontwikkel je via het hart. Inzichten komen intenser binnen en worden daarmee beter onthouden. 

Gamification / spelvormgeving

Bij gamification is er sprake van alleen spelelementen en geen spel als geheel. Spelementen zijn bijvoorbeeld punten, levels, progressiebalken, regels, competitie, statusoverzicht, verrassingen et cetera. Deze elementen zorgen voor een extra motivatie richting gewenst gedrag en spreken zelfs een intrinsieke motivatie aan. Denk aan apps met spaaracties om toegang te krijgen tot extra content. Denk aan een rad van fortuin om in te zetten wie mag spreken. Als tijdens een vergadering ineens wordt gezegd “wie het meeste inbrengt heeft gewonnen” is dat een mooi voorbeeld van gamification. Hier wordt namelijk een prijs/competitie-spelelement ingezet, terwijl er geen spelsetting is. Er wordt een poging gedaan tot motiveren.

Toys / speelgoed

Als iets als een geheel voelt en je er vrij mee kunt spelen, dan is het speelgoed. Een legopakket, een op afstandbestuurbare auto of een knikkerbaan zijn hier voorbeelden van. In een werkcontext kun je denken aan een voetbaltafel in het kantoor.

Playful design / speels ontwerp 

Dit onderdeel is misschien het beste uit te leggen door te zeggen dat het het tegenovergestelde van ‘serieus’ is. Voorbeelden zijn: een logo/woordmerk waarbij een letter half uit het woord bungelt en een website waarin confetti doorheen beweegt. Op het werk kun je ook playful design vinden. Denk bijvoorbeeld aan een glijbaan naast de trap of met smileystickers stemmen op ideeën. Playful design maakt het leuker en is, zoals de al naam zegt, speels.

Deze begrippen en het schema geven je een basis in wat serious gaming is en welke begrippen eromheen zweven. Waar je bij playful design en toys op spelen zit en bij gamificition op motivatie en plezier, gaat serious gaming een stap verder. Serious gaming brengt inzichten, kennis en kunde via motivatie en plezier. 

Wil je weten waarom en hoe een serious game jouw werk verrijkt? Lees hier over de voordelen en de noodzaak van spelen. We horen graag waarvoor jij serious gaming wilt inzetten op jouw werk. Waar denk je al een tijd aan en/of wat zou je willen?

Delen via:

Neem contact op met Suzanne Broekman suzanne@goudvisie.nl