E-learning
Beweging creëren
Met e-learning zetten de mensen in jouw organisatie elke dag stappen in bewustwording, kennis en vaardigheden. Ze komen echt in beweging, en dat zet de organisatie ook weer in beweging. De digitale leeroplossingen maken het leren leuker en laten mensen het belang voor zichzelf en de organisatie voelen. Daarom is e-learning voor Goudvisie de gouden greep naar ontwikkeling.
Het goud van e-learning komt uit meerdere mijnen. Zo is e-learning niet gebonden aan tijd en plaats. Je kunt ermee aan de slag in de trein, op kantoor, thuis op de bank of in een lounge. Zeker als blended learning is e-learning een vorm van leren waarbij online, offline, formeel en informeel elkaar versterken. Deelnemers kunnen zelf kiezen wat ze wanneer op welke wijze leren. Bovendien kunnen je mensen het geleerde meteen toepassen in de eigen praktijk. Ze leren van een voorbeeld en gaan dan zelf oefenen. Ze mogen fouten maken en krijgen dan meteen gerichte feedback. En dat werkt!
Wat is e-learning eigenlijk?
Een e-learning is van oorsprong niks meer dan de mogelijkheid om online te leren. Ingewikkeld gezegd: een digitaal aangestuurde leeroplossing. Met de juiste content, didactiek en visuele ondersteuning maak je leren leuk. En wat ons betreft is het dé manier om je mensen aan te zetten tot gedragsverandering.
E-learning maakt werkvormen mogelijk die:
- interactief zijn;
- ruimte bieden aan meerdere leerstijlen;
- aansluiten op meerdere kennisniveaus;
- direct in de eigen werkpraktijk gebruikt kunnen worden;
- gericht zijn op zowel het individu als het team als geheel;
- meteen gerichte feedback geven.
Lees hier de 10 ‘musthaves’ voor de ontwikkeling van jouw e-learning
In een e-learning breng je zowel de benodigde kennis als het oefenen samen. Dit kan vanuit verschillende invalshoeken, afhankelijk van wat het doel is dat je ermee wilt bereiken. Wil je bewustwording creëren? De kennis van je mensen verbreden? Vaardigheden verbeteren? Uitdagen tot reflectie? Uitnodigen tot dialoog met team? Of allemaal tegelijk? Het kan. Wat het doel ook is, e-learning nodigt vanuit zichzelf altijd uit om te leren en ontwikkelen.
Wat is blended learning?
Daarnaast moeten we de impact van offline leren niet vergeten. Het maakt leren blended. Blended learning is leren met een mix van online, offline, informele en formele leerinterventies. Blended learning stimuleert bewustwording, verdiept kennis, nodigt uit tot reflectie en verstevigt vaardigheden.
We houden hierbij rekening met elk leer- en denkniveau en elke leerstijl. Moet iemand nog bewust worden of is hij al vaardig? Leer je door te ontdekken of leer je liever met veel sturing? De diversiteit en interactiviteit maakt het leren leuk en interactief. Zo kan iedereen leren wanneer en hoe hij wilt.
Voor leren met blended learning is een scala van leerproducten beschikbaar: online oefenmodules en simulaties met praktijkondersteuning, jobaids, apps, games, interventies of praktijkopdrachten. In de eerder genoemde mix van deze leerproducten kan jouw organisatie werken aan:
- basiskennis en actualiteiten;
- bewustwording;
- vaardigheden ontwikkelen;
- teams ontwikkelen door samen te leren;
- effectievere eigen trainingen met behulp van onze materialen;
- gerichte leerpaden voor opleiders.
Het hoe van e-learning in voorbeelden
Uiteindelijk krijg je de ervaring van e-learning pas echt als je ermee aan de slag gaat. Maar voor het zo ver is, kunnen we wel wat voorbeelden geven. Bekijk hieronder daarom gerust onze etalage met daarin een aantal gouden leeroplossingen.
E-learnings die bewustwording creëren
Antes vroeg ons om e-learning waarmee hun mensen bewuster aan hun basiskennis en -vaardigheden gaan werken. Hierop ontwikkelden we een e-learning die bestaat uit een ervaringsverhaal, casuïstiek en praktijkopdrachten. Zo leren professionals signaleren, handelen en actief contact met elkaar zoeken.
Safe Harbour wilde graag meer bewustzijn rondom privacy en informatiebeveiliging. Daartoe ontwikkelden we een e-learning in de vorm van een serious game. In een landschap rond het kantoor speelt zich van alles af. Door alle situaties in film, illustratie en vragen te doorlopen, wordt een mysterie ontrafeld. In deze serious game gingen de mensen van Safe Harbour met humor de confrontatie aan met lastige vraagstukken.
Tagpoint zocht naar e-learning die hun mensen uitdaagt op bewustzijn, kennis en vaardigheden. Ook hiervoor hebben we een serious game ontwikkeld. Deze bestond uit veel video’s, zoekplaten en kleine quizzen. Zo oefenden de professionals spelenderwijs met nieuw gedrag. De kracht van de serious game zit in de toepasbaarheid: de e-learning is direct gebaseerd op wat dagelijks voorkomt in de praktijk.
E-learning die een brede doelgroep toegang geeft tot kennis
Wat doe je als iemand in hongerstaking gaat? En wat houdt een hongerstaking precies in? Samen met de Johannes Wier Stichting ontwikkelden wij e-learning die antwoorden biedt op vragen over het complexe thema hongerstaking. De medische zorg en begeleiding bij een hongerstaking vereist namelijk specifieke kennis. De e-learning ondersteunt artsen als zij mensen in hongerstaking begeleiden.
E-learning 2.0: een academie opzetten
Voor VGN ontwikkelden we de VGN academie. In een academie kunnen alle mensen in een organisatie, van beginner tot expert, zich ontwikkelen. Deze brede toepassing is mogelijk dankzij blended leren. De e-learning binnen een academie bevat producten voor verschillende kennis- en vaardigheidsniveaus, maar ook producten voor verschillende leerstijlen. Daarnaast hebben we voor VGN een visie, didactische uitgangspunten, templates en (schrijf)wijzers ontwikkeld.
E-learning die inzicht geven en overzicht bieden
Voor Pharos ontwikkelden we als e-learning een toolbox vol met leergereedschappen voor iedere situatie en ieder moment. Met de toolbox kunnen de professionals portretten bekijken, online oefenen met complexe situaties en praktijkopdrachten maken. Daarmee maken ze kleine concrete stappen die zorgen voor meer impact. Zo leert de professional onbewust nieuw gedrag aan en wordt het complexe eenvoudig.
Voor Mental Health First Aid ontwikkelden we een app, e-learning en website. De gratis app bevat een zelfscan, richtlijnen, tips en informatie over MFHA. De website sluit hierop aan. Door in te loggen krijgen deelnemers toegang tot de e-learning. Vervolgens kunnen ze aan de slag met casuïstiek, huiswerk- en praktijkopdrachten.
Goudvisie brengt onderwijskundig en veranderkundige expertise samen
Inmiddels hebben wij voor meer dan 100.000 mensen leeroplossingen gemaakt die het verschil maken. Die daadwerkelijk leiden tot gedragsverandering. Onze kracht zit daarbij in de onderwijskundige en veranderkundige expertise die we in huis hebben. We worden blij van e-learning die er mooi uitziet. Maar het echte goud zit voor ons in de bijdrage die e-learning levert aan gedragsverandering. We willen dat mensen er zelf mee aan de slag gaan en het geleerde toepassen in hun praktijk.