Leertraject ‘reflecteren’ VGN academie

Goudvisie werkt samen met de VGN academie, die sinds 2018 leertrajecten ontwikkelt voor zorgprofessionals in de gehandicaptenzorg. Deze leertrajecten bestaat uit e-learnings, video’s, job-aids, podcasts, games, praktijkopdrachten en werkvormen voor teamleren. De VGN academie is naast een ontwikkelcollectief een netwerk van (zorg)organisaties en scholen waarin enthousiast ervaringen worden uitgewisseld over de implementatie van leren en ontwikkelen in de gehandicaptenzorg.

De academie is gelieerd aan de Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN), de branchevereniging van organisaties die professionele ondersteuning biedt aan mensen met een beperking en de gemeenschappen waarvan zij deel uitmaken. Haar visie is dat iedereen, met wat voor een beperking dan ook, helemaal mee kan doen in de samenleving. Een ideaalbeeld waar wij als Goudvisie trots op zijn om ons steentje aan bij te kunnen dragen.

Wij werken al een lange tijd samen met de VGN academie. Wat de VGN academie doet? Zij bestaat uit twee delen:

  1. Een academie voor professionaliteit voor zorgprofessionals, verwanten, vrijwilligers en cursisten in het beroepsonderwijs;
  2. Een academie voor zelfstandigheid voor cursisten met een beperking.

Het resultaat tot nu toe? Honderden online leereenheden én vanaf dit jaar ook een groot aantal online cursussen voor cursisten met een beperking.

Klantvraag

Goudvisie richt zich in het laatste project op Reflecteren in de praktijk, hier gedefinieerd als het kunnen geven van feedback en het bewust worden van vooruitgang en successen. Een positieve insteek dus, wat leidt tot extra motivatie bij de medewerker. Reflecteren is niet altijd makkelijk en verdwijnt, soms ook door gebrek aan tijd, naar de achtergrond. Toch is reflecteren en daarvan leren heel belangrijk voor de professionele ontwikkeling en goede zorg.

“Het thema reflecteren is zo ontzettend belangrijk. Het is nodig om goed aan te sluiten bij de ondersteuningsbehoefte van de cliënt. Willen jullie samen met deskundigen uit de organisaties, en vanuit de visie op leren van de VGN academie, een leertraject ontwikkelen dat bijdraagt aan het ‘normaal’ maken van reflecteren als onderdeel van het werk?“

Aanpak

Met deze vraag is Goudvisie in samenwerking met de VGN academie aan de slag gegaan. Het leertraject dat hiervoor ontwikkeld is, omvat bouwstenen die bestaan uit theorie, casuïstiek, (reflectie)opdrachten en handvatten voor op de werkvloer.

De start

De ontwikkeling van de inhoud begint bij de mensen waar het uiteindelijk om draait: gedragsdeskundigen, begeleiders én ervaringsdeskundigen, zoals mensen met een (licht verstandelijke) beperking. Samen met hen wordt inhoudelijke input opgehaald. Waar bij hen de verantwoordelijkheid voor de inhoud ligt, ontwikkelt Goudvisie daarna het leertraject. De ontwikkeling duurt ongeveer vier maanden, waarbij het eerste stadium, het maken van een blauwdruk, cruciaal is.

Bij zo’n allesomvattend onderwerp als reflecteren is een blauwdruk erg belangrijk. De kaders moeten voor iedereen kloppen. “Dit proces was soms best moeilijk, doordat je heel veel meningen bij elkaar moet brengen. Maar het resultaat mag er zijn”, aldus collega Linda.

Vormgeving leercontent

Als de kaders duidelijk zijn, gaat het ontwikkelen echt van start, waarbij Goudvisie aan de slag is gegaan met de inzet van verschillende werkvormen. Zo zijn film, illustraties en casuïstiek allemaal onderdeel geworden van het traject.

Deelnemers beginnen vaak met een powershot, een manier om hen enthousiast te maken over het leertraject wat ze gaan volgen. Daarna komen de meest creatieve vormen naar boven, met de ‘reflectiejungle’ als sprekend voorbeeld. Hierbij moeten deelnemers vragen beantwoorden gerelateerd aan reflectie, om zo de jungle uit te kunnen komen. Er is gebruik gemaakt van film om de cursisten bewust te maken van het nu van reflecteren. De vragen die hier gesteld worden zijn gericht op onderzoek: wat zie je? Wat doe je en waar heeft dat mee te maken? Wat is het effect van je houding of je handelen op de cliënt, en wat zijn eventueel alternatieven? Wie of wat kan je daarbij helpen?

Deelnemers kunnen ook gebruikmaken van praktijkopdrachten die ze alleen of samen met collega’s kunnen doen. Ook is er een reflecteerposter om je eigen reflectievermogen te kunnen blijven tracken. Want: leercontent moet wel duurzame verandering teweeg kunnen brengen.

Resultaat

Het leertraject ‘Reflecteren in de praktijk’ is net gelanceerd, maar de eerste geluiden van de organisaties die bij de VGN academie zijn aangesloten, zijn in ieder geval positief.

Nieuwsgierig geworden? Bekijk hier de presentatie.

Meer weten over E-learning?
Neem contact op met Linda Mühlradt linda@goudvisie.nl

Meer weten over deze case?