STORM – een serious game als kickstart voor (her)nieuwde samenwerking

“Leuk spel en we hebben hard gelachen. Het is mooi om te zien dat je situaties aan het nabootsen bent over wat er ‘gebeurd is’, maar dit zijn wel situaties waar je in de realiteit echt lijnrecht tegenover elkaar kunt staan. Morgen kan dat zomaar voorkomen. Door het vandaag op zo’n open manier met elkaar na te spelen leert het ons dat je moet proberen om het niet zo ver te laten komen. En dan helpt humor echt.”

Klantvraag

Binnen multidisciplinaire samenwerking Stedin & Vitens (ISV) werken netbeheerders en aannemers samen om de efficiëntie en productiviteit te verhogen binnen een context van een enorme klimaatopgave en schaarste in arbeidscapaciteit. Nu alle contractuele zaken op orde zijn, en op papier goed is uitgeschreven hoe iedereen vanuit een andere rol kan opereren, kan het samenwerken beginnen.

Maar hoe kan je ervoor zorgen dat deze samenwerking gelijkwaardig van de grond komt en bijdraagt aan het wederzijds vertrouwen? Hoe voorkom je dat oude patronen of beelden die samenwerking in de weg zitten weer opduiken? Hoe ga je in gesprek over de zachtere kanten van samenwerken, in een wereld waar praktisch bezig zijn en dingen goed vastleggen de voorkeur heeft? Daar ontwikkelden we de serious game STORM voor.

Aanpak

We zijn gestart met een interviewronde van alle leidinggevenden betrokken bij deze combinatie en een brede groep aan personeel dat dagelijks werkt binnen dit nieuwe contract. Daarbij zochten we naar wat in hun ogen de ideale samenwerking was en wat het nu moeilijk maakte om dat al te laten zien. Hieruit sprongen 7 duidelijke thema’s, en daarmee lag de inhoudelijke basis voor het spel!

Samen met een ontwikkelgroep, waarin elke samenwerkingspartner vertegenwoordigd was, zijn we vervolgens situaties gaan schrijven waarin duidelijk wordt hoe dat ‘lekkere’ samenwerken er dan uit ziet. Dit leverde ook voorbeelden op waaraan je kan je merken dat er gedoe is.

Hierbij was het steeds de kunst om inhoudelijk herkenbare situaties te omschrijven (voor de herkenbaarheid). Maar de oefeningen zelf over het samenwerken te laten gaan (doel van de game).

Het spel

STORM – Help Nederland
“Het begon met een storm, een kurkdroge periode en een overstroming. Het werd al snel meer en meer. Bliksem vernietigde onze cruciale infrastructuur. Waterleidingen raakten beschadigd door overstromingen. Netwerken faalden. Het was nog maar het begin van vele stormen en natuurkrachten die over Nederland raasden. Inmiddels is het extreme klimaat continu van invloed op jullie werk. Help Nederland. Houd onze levensaderen vitaal.”

De spelers van de game speelden in gemixte groepen van vijf aan een bord. Strijdend tegen andere teams. Doel was zoveel mogelijk punten verzamelen voor de eindchallenge.

De opdrachten gingen bijvoorbeeld over:

  • Inleven in de context van de ander zodat wederzijds begrip kan ontstaan.
  • Gelijkwaardigheid in samenwerking behouden terwijl belangen en standpunten (steeds verder) uiteen liggen.
  • Een conflict-situatie zo snel mogelijk laten escaleren, om het daarna proberen te de-escaleren.
  • Ingrediënten van goede communicatie benoemen en ervaren hoe een gesprek verloopt wanneer deze ingrediënten juist niet goed op orde zijn.

Tussendoor zaten nog kleine opdrachtjes voor de fun en interactie met andere teams. Maar ook die gaven speelse inzichten. Want, vertel allemaal eens iets wat niemand aan tafel van je weet, gaf een hilarische maar ook mooie kijk op elkaar. Of de opdracht om 2 minuten stil te staan gaf een dieper inzicht voor een groep die juist enorm actiegericht is.

Het eindspel

Het doel van de dag was elkaar beter leren kennen, werken aan samenwerkingsthema’s en in gesprek gaan over hoe we met elkaar omgaan. Maar doel was ook om plezier te hebben en daarmee de samenwerking te verbeteren. In de eindchallenge spatte dat plezier eraf. Teams hadden met verdiende munten een voor of nadeel bij deze eindchallenge. Waarin ze per bord een stalen object over de achterkant van het bord moesten slepen. Competitie, strijd en veel plezier gegarandeerd.

Resultaat

Hoewel het winnen van het eindspel een lekkere chocolade medaille oplevert, is er meer winst behaald door het spelen van dit spel. Tijdens het spel worden de deelnemers gevraagd om inzichten in een online omgeving vast te leggen. Een greep uit deze inzichten:

● Vertrouwen is essentieel. En dat zit hem in allerlei zaken. In hoe de contracten opgesteld worden, in wat we elkaar gunnen, maar ook hoe goed we investeren in de relatie met elkaar.
● Bespreek het verleden goed, zodat je het vandaag los kan laten. Anders blijft het terugkomen.
● Probeer niet op elkaars stoel te gaan zitten, maar verplaats je wel in de positie van de ander;
● Zie elkaar vaak. Ook als het goed is. Daar leg je de basis voor als er gedoe is.
● Onbedoeld denkt ieder vanuit zijn eigen belang. Het is belangrijk om dan met elkaar om tafel te gaan en een samenwerking op te zoeken.
● Maak tijd om op locatie samen een situatie te bekijken. Doe moeite om dezelfde gegevens en kennis van de situatie te hebben.
● Toon maakt de muziek. Let op hoe je iets brengt en met welke bewoording.
● Ga er vanuit dat je altijd met elkaar verder moet kunnen en iedereen met plezier zijn werk wil doen.

Het spel is nu ingezet aan de start van deze nieuwe samenwerking maar is zo ontworpen dat het ook later nog gespeeld kan worden. Bijvoorbeeld wanneer er een groep nieuwe medewerkers is of als een nieuwe aannemer zich aansluit bij het samenwerkingsverband. Of er andere samenwerkingsvragen oppoppen.

Partnerschap Windkracht 5 en Goudvisie

Extra leuk aan dit traject is dat we het samen met Windkracht 5 uitvoerden. Windkracht 5 heeft brede kennis van de energietransitie, een enorm netwerk in deze branche en zicht op de patronen binnen deze sector. Kennis die wij konden gebruiken om een spel te ontwikkelen waarmee we raak zitten. Wat ons, beiden, betreft gaan we deze samenwerking vaker aan!

Meer weten over deze case?